pátek 2. února 2018

Haiku

Probdělé noci
změní se v šálku čaje
ve snová rána

Nejsem soutěživý člověk a zásadně nikdy nic nevyhrávám, o to větší radost jsem měla, když mi domů přišel balík s čajovou konvičkou, malou sbírkou čínské poezie a asi dvanáct krabiček sáčkového čaje. Bude tomu asi půl roku. Vítězství mi zajistily ty tři řádky výše.

Haiku je opravdu stará básnická forma jejíž domovinou je a vždycky bude Japonsko. Už kdysi Jack Kerouac v nich našel zalíbení a o haiku se vyjádřil takto: "Haiku vynalezli a zdokonalovali japonští básníci několik století a má to být úplná báseň o sedmnácti slabikách, která obsahuje ucelenou vizi života ve třech krátkých řádcích."
Forma haiku je založená na pevně daném počtu slabik - pět, sedm a zase pět. Obsahově se většinou jedná o přírodní lyriku. Toliko k teorii. Já mám na haiku ráda to, jak několika málo slovech dokáže říci někdy opravdu hodně.
Prakticky to je pro mě často dobrý způsob se odreagovat a tak nějak rozepsat. Psaní mě neskutečně baví, ale ne vždycky mám slinu. No a někdy nemám slinu opravdu hodně dlouho, až mám pocit, že opravdu nutně potřebuji něco napsat. Haiku se nabízí způsob, jak se vypsat jednoduše, na pár řádcích a relativně bez větší námahy, protože tak nějak mě vždycky něco napadne. Že většina mých haiku je o ne zrovna pozitivních emocích, asi o něčem vypovídá.   

Ticho střídá smích.
Vítr čechrá mi vlasy.
Volám a ty nic.

Na zem dopadl
krvavá list javoru,
když vzdálil ses mi.

Křičím do rána,
hledám tu sebe sama
kdesi v širé tmě.

Příliš studený
je déšť, co padá stále
na moji hlavu.

6 komentářů:

  1. Haiku jsem nikdy na chuť nepřišla jako psavec, ale moc ráda si je přečtu. Já mám ráda poezii, ale psát ji prostě neumím. Jsem spíše prozaik. :-D
    A ta konvička je nádherná. Mám moc ráda bílé nádobí bez okras.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem spíš prozaik, ale jednou za čas zkouším i něco zabásnit:)

      Vymazat
  2. Vždycky jsem obdivovala a obdivuji na lidech, co píšou poezii přesně toto: dokázat v tak málo slovech vystihnout tak moc všeho. Já to prostě neumím, musím se vykecávat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I pro mě je to úspěch, když se to náhodou povede a nemusím plýtvat slovy :D

      Vymazat
  3. Nádherné tři řádky. Smekám ;)

    OdpovědětVymazat